lördag 19 oktober 2013

Strandvandring




I morse var det frost. Minus 4 grarder här hos mig. Hela landskapet nedtonat med isfilter. Alla färger med mindre intensitet.
Jag investerar min morron- och förmiddagstid i en strandvandring. Tänker att jag har tillbaka upplevelsekapitalets ränta framåt kvällen. Går längs stranden vid Haganäs. Ser alla spårstämplar av vildsvin, älg och rådjur. På långt håll ett par sångsvanar som ligger och sover. Jag stör deras vila. Oroligt simmar de längre ut i viken. 
Längs den torrlagda stranden växer näckrosor. Deras kraftiga jordstammar är hårt förankrade i sandbottnen. Anlagen till nästa års blad påminner lite om bläckfiskarmar... och hela växten blir med ens som levande!
På stranden finner jag också hårslinga. Ja, enligt floran heter den faktiskt så (Myriophyllum alterniflorum). 
Säven bugar djupt utmed den väg jag går. De mörka axen hänger frostiga inne bland ljusa stänglar.
Hösten fortsätter att bjuda på vackert väder. Efter ett par timmar skiner solen igenom och det grå försvinner. Allt det frostiga förvandlas till blänkande droppar.
Ute på en av holmarna sitter örnparet spejande över sitt revir och i en buske långt ut på grundet landar en varfågel... på långt håll ser den ut som en stor bomullstuss. Lätt att upptäcka men vaksam och skygg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar