onsdag 16 oktober 2013

Friska bad och stad i färgkaskad



Just nu rinner det 5 kubikmeter vatten per sekund ur Åsunden vid Forsa. Och enligt Eons mätstation vid Torpa är vattennivån i sjön just nu 163,13 möh. Det betyder att det bara är 13 centimeter kvar till lägstanivån enligt vattendomen som säger att Åsundens yta kan vara minimum 163,0 möh och maximum 165,0 möh. (Alltså en amplitud på hela 2,0 meter). På bilden syns det hur djupt det är nedanför badstegen vid kallbadhuset. Till naveln, typ...
För mig har det inte så stor betydelse hur högt eller lågt vattnet är i sjön. Bara det går att paddla en runda i kajaken när andan faller på. Dock, om jag fick önska, skulle jag vilja ha lågt vattenstånd i augusti och september. För att det då blir gott om lämpliga stränder för vadarfåglar att rasta på och söka föda. Däremot vill jag inte att det blir så lågt vattenstånd så att rumpen syns när man badar vid kallbadhuset. Det känns genant på något sätt. Jag vet inte varför. Men skall jag visa rumpen vill jag inte att Eon reglerar det. Det vill jag sköta själv.
Idag när Lars-Olof och jag badade vid kallbadhuset var vattentemperaturen +11°C. Det är enligt mitt tycke den absolut optimala tempen för kallbad. Det går fortfarande att vara kvar i vattnet en stund och känna kylan sakta krypa in under skinnet. Ner till +5° grader är helt OK. Sen blir det mer som en prestation än en njutning.
Att bada vid kallbadhuset är inte bara att sköta sin hygien. Det är också en naturupplevelse. Det finns inte en enda gång då man besöker kallis då ljus, väder och scenerier är desamma. Det växlar alltid. Varje gång är unik.
Idag kom en väldigt mörk molnskärm in från sydväst. En kort stund bildades en strimma ljus i överkanten på skärmen och solen slungade sina strålar in över stan utan att de studsade i Åsundens spegel... sprakande kontraster... färgkaskad och stålblått vatten… bastuvärme och friska bad…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar