lördag 5 oktober 2013

En pissig dag


I går var det som om upplevelserna stod på kö. Idag har det varit, milt sagt, mera stillsamt. Dunkelt och blött. Pissväder! För min del var det dock underbart att rulla upp gardinen och beskåda det gråmulna landskapet. Förlåtande för mej som väntat på en dags vila från fysisk aktivitet.
För att känna på vädret slog jag några lovar runt mina gamla hus. Lite för att kolla att allt var i sin ordning. Och för att förstärkningspinka i reviret. Tog en landskapsbild på lillstugan. Och en närbild på några röda blad i ett stenröse. Den röda färgen lyfter. Vackert i det mjuka ljuset. Bladen i röset är geranium (Geranium robertianum). Stinknäva på svenska. På norska heter den Urakatt. Och när jag luktar på bladen förnimmer jag doften av kattpiss. Min enkla översättning blir därför: Urakatt = katturin, eller kattlukt. Detta ger mig då en liten återkoppling till gårdagens möte med kattfamiljen... Tänker, att där lokatten markerat sitt revir där luktar det Urakatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar