lördag 26 oktober 2013

Ett moget beslut



Igår rensade trastarna rönnarna på bär och sedan en tid tillbaka har både trastar och skator visat intresse för mina äpplen. Än så länge är frukterna lite för hårda för att fåglarna skall  börja festa på allvar. Och i grannskapet finns träd med andra sorter som ännu så länge klassas som mer aptitliga i trastmunnar.
Mina äpplen är av sorten Ingrid Marie. De mognar sent. Har haft äpplen hängande kvar på trädet ända till jul något år. Men då blir svinnet stort. De hinner frysa och tina flera gånger och det tål de inte så bra.
Efter moget övervägande var det nu alltså dags för skörd! Även om äpplena ännu inte helt är färdiga att äta så var de i alla fall mogna nog att plocka. De flesta släppte ganska lätt från grenarna. Kärnorna är bruna och fina. Alla äpplena ligger nu i en stor, rymlig låda på frostsäker plats. Och jag kan plocka in och lägga i min äppelskål efterhand som de eftermognar.
För att inte förlora det dekorativa inslaget helt och hållet behöll jag alla de mindre äpplena kvar på trädet. De är vackra färgklickar. Och det vore tarvligt av mig att inte reservera några måltider för mina vinterfågelgäster...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar