torsdag 24 oktober 2013

I ur och skur och Opus i dur





Dagens väder har bjudit kraftiga regnbyar och sol på samma gång. Häftiga ljussituationer med starka reflexer och vackra regnbågar. Blev tvungen att inleda på detta sätt för att finna anledning att dela med mig av den övre bilden... Den är tagen på Brunns gärden vid lunchtid. Mörka moln tornade upp sig och solen slog på helljus... Lite dramatiskt, visst?

TEMAT IDAG är – rishögar och buskar – en varsamt justerad variation av gårdagens – buskar och ris.
Har farit med bilen (en Opel) till provning. Och huvudet till frisören. Ja, du förstår säkert var jag menar med temat... Bilen blev godkänd och klarar sig därmed ifrån epitetet ”rishög” ännu ett tag. Skallen har dock inte blivit utsatt för provning. Det hade nog inte gått lika bra som med bilen. Nej, istället blev den som nypolerad (något som bilen inte varit på länge) och de lätt förbuskade ögonbrynen till prydlighet avverkade.
Under tiden som jag satt i frisörstolen och lät mig poleras (snaggas) klurade jag på varför bilprovningen tagit namnet Opus? När jag senare läser i min ordlista blir jag inte jättemera klok: opus skrivet el. tryckt arbete, verk; musikverk.
Vad har bilprovning med musik att göra? Men sedan. När jag granskar mitt besiktningsprotokoll under stillsamma former går det upp för mig hur det ligger till.
I rutan nere till höger står det:
BESIKTNINGSRESULTAT
Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning.
Det är här som musiken kommer in. När bilägaren får papper på att det älskade fordonet är godkänt för vidare färd uppstår ljuv musik. I dur. Och det är besiktningsprotokollet som är partituret... Opus 1. Om fordonet då, ve och fasa, skulle vara underkänt... blir  annan tonart.. mera mollstämt i Opus 2... tänker jag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar