tisdag 1 oktober 2013

Alice

När jag spanar på dagens almanacksblad konstaterar jag att det är Ragnar som har namnsdag. Vid inventering av min lista över människor jag känner finns inte Ragnar med. Det var nog vanligare förr tänker jag... för min farfar hette Ragnar. Och han var ju född på 1800-talet.
Nästa dag, alltså i morgon, är det Ludvig som är dagens namn. Letar bland de jag känner men inte heller Ludvig är bland dessa.
Däremot, min morfar hette Ludvig. Också han från 1800-talet. Alltså farfar och morfar med namnsdagarna efter varandra.
Lite kuriosa, tänker jag!
Äppelsorten på bilden är svensk och heter Alice. Alice betyder något i stil med ”av ädel härkomst” eller ”av ädel stam”.
De kärnfulla namnen Ludvig och Ragnar däremot, betyder typ, ”berömd krigare” respektive ”krigare med gudamakt”. Och inte kan jag finna någon äpplesort som fått deras namn. För deras del handlade det troligen, när namnen berättar, mer om att mosa än att förädla... och att sprida fruktan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar