torsdag 24 juli 2014

Svarta bär ger vita miner

Idag har jag plockat svarta vinbär. Dirket efter plock frös jag in dem i enlitersförpackningar för att sedan ta fram efterhand. Då gör jag gammaldags svart vinbärssylt. I grunden använder jag ett recept ur en äldre upplaga av Vår kokbok. Men receptet har jag modifierat efter egen idé och smak.

Grundrecept enligt Vår kokbok 1975:
2 liter svarta vinbär
5 dl vatten
12 dl socker

Lägg bären i en gryta och häll på vattnet. Koka i cirka 15 minuter under lock. Tag grytan från värmen och rör ner sockret. Rör tills sockret är smält och sylten svalnat något. Häll i burk och locket på!

Min egen variant:
Jag brukar minska på vattnet och kokar inte bären så länge som receptet säger. Kanske bara 5–6 minuter. Då slipper jag att de blir helt sönderkokta. Jag är också sparsam med sockret. Hälften är nog tycker jag. Då får jag en aromatisk och friskt syrlig sylt där vinbärssmaken inte är dränkt i sötma. Hållbarheten är naturligtvis begränsad. Därför gör jag små satser på en eller högst två liter bär i taget. Och konsumerar den ganska snabbt. Då håller sig sylten fräsch och behåller C-vitaminerna... Alltså, grejen är att man inte kokar sylten efter att sockret är tillsatt och har smält. Man bara rör ner sockret i den varma sylten. I övrigt kan du trixa med proportionerna efter tycke och smak.
Detta är min favoritsylt – alla kategorier... en sylt jag blir frisk och glad av... den får mig att le och visa min vita min...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar