söndag 27 juli 2014

Badsommar




Utomhusbad är en av mina stora passioner. Kanske rent av den största. Jag älskar att bada i åar, sjöar, fjällbäckar och hav. Sommaren då svenska landslaget grävde guld i USA, år 1994, var varm och härlig. TV-apparater flyttades ut och fotbollskommentatorernas röster steg upp från altaner och uteplatser. Värmen flödade i tropiska nätter. Mitt första dopp det året var på skolavslutningsdagen den 6 juni. Sedan höll jag på att bada utomhus hela sommaren och hösten. Sista gången var den 6 november. Fem månader, mellan två allmäna flaggdagar, varje dag utomhusbad. 154 utomhusbaddagar på raken. Det blev en mani. Ett måste. Den sommaren var helt magisk. Inte bara för de svenska fotbollsframgångarna. Jag minns fortfarande tydligt hur september slösade med värme. Åsunden låg blank som en spegel hela månaden. Morron som kväll. Och även några dagar in i oktober. Vattnet var ljummet. När bryggan tagits upp i Kaptensviken, helgen före älgjakten, badade jag vid Åsastugan. Första hälften av oktober var helt okej. Men sedan slog mörkret och kylan till. Inför morrondoppet fick jag famla mig ner för trappan i branten och någon av de första dagarna i november hade det frusit is i strandkanten. Det var sådan där is som jag kallar ”tårtpappersis”. Tunn och dekorativt formad – precis i vattenbrynet. Detta var långt innan Kallbadhuset ens var påtänkt. Nu, jämnt 20 år senare, har vi åter fått en sommar som bjuder sköna bad. Jag är naturligtvis inte sen att ta vara på detta. Du som följer bloggen har ju redan sett ett flertal bildbevis. De här badbilderna dyker upp lite då och då. Kanske lite för att rädda dagens blogginlägg. Men främst för att just badet ofta blivit dagens bästa stund.
På åtta olika platser hittills i juli, har vattnet omslutit min kropp och gett mig svalka. De flesta doppen är tagna vid hemmabadplatsen Haganäs. Haganäs ligger väl till och är perfekt både morron och kväll. Haganäs brygga är också den naturliga startplatsen för kajakturerna. I år har jag också badtestat Trehörningen. Trehörningen ligger ute vid Komosse. Den har en fin sandstrandsremsa och är extremt långgrund. Trehörningen är ett ljuvligt ställe att ta ett dopp i efter en svettig vandring ute på mossen. Andra ställen som badats är Rude Beach, från en flytbrygga i Fästeredssund, badplatsen vid Rammsjön i Dannike, vid båtbryggan i Kaptensviken, badplatsen vid Hofsnäs och naturbadet vid Grimmesten. Alla ställena har sin speciella charm. Men Haganäs vinner i längden med närhet, bra botten och sol morron och kväll. Grimmesten och Hofsnäs har nästan samma väderstrecksläge som Haganäs och är sköna platser för solnedgångsbad.
Snart är juli till ända... men erfarenhetsmässigt är både augusti och september fina badmånader... sedan är det dags för Kallbahuset igen...

Bild 1) Varning för lekande barn...
Bild 2) Barnleken
Bild 3) Efter solens nedgång vid Grimmesten (klicka på bilden för större)
Bild 4) Badplatsen vid Hofsnäs (klicka på bilden för större)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar