onsdag 9 juli 2014

Hastigt uppdykande

Igår berättade jag om min glädje över en hastigt uppdykande aspfjäril. När jag senare berättade om min upptäckt fick jag från ett par av mina vänner höra att de gjort samma observation. Vännen Tinna hade idag sett en fjäril vid Tålyckan som hon aldrig sett förut. Vid en jämförelse med fjärilsboken var det utom allt tvivel en aspfjäril. När jag berättade om våra iakttagelser för min farbror Sven-Åke lämnar han i retur det glädjande beskedet att även han, under gårdagen, haft nöjet att se en aspfjäril. Alldeles utanför knuten dessutom. Sven-Åke har samlat mycket kunskap om fjärilar. Under hela sitt liv har han förkovrat sig och lärt känna fjärilars ekologi. När jag frågar honom om när han senast såg en aspfjäril kommer svaret snabbt:
– Ja, det är minst 25 år sedan!
Så är det med aspfjärilar. Långt mellan tillfällena. Svåra att upptäcka. Få observationer.  Hastight uppdykande. Hastigt försvinnande.
Lika hastigt uppdykande kom idag en annan sällsynthet härutanför. En blåskimrande BMW Z4 smög sig in i eklövsskuggan på min garageuppfart. Det var vännen Håkan som njöt en cruising-runda. Och vägvalet han gjort var naturligtvis ett av de vackraste kring Åsunden. Igenom Skog, förbi Fargerberg och Kyrkhagen, ner mot Tvärredslund, Rude och Gärsbo. I mitt inlägg från den 1 juni här på bloggen berättar jag lite om mitt förhållande till stora och muskelstinna bilar och hur det är att bo just invid denna väg. Tidigare idag rullade en nercabbad Ferrari förbi. Och nu alltså denna djupblå sexcylindriga Z4. Som knorr på en trivsam pratstund fick jag en provtur genom den vackra och sommarvarma Tvärredsnaturen. Som extra krydda på knorren bjöds jag även nöjet att tygla de drygt 260 hästarna.
Efter provturen blev jag än mer villrådig än någonsin över vad jag skall välja den dagen det är dags att förverkliga drömmen om en egen sportvagn. Hade nog tänkt mig en klassisk Porsche 911 Carrera, en Porsche Boxter eller kanske en Ferrari F430.
Aspfjäril och Z4. Upplevelser av diametralt skilda slag. Men båda, i dessa fallen, lika överraskande och hastigt uppdykande... magiska och suggestiva... fängslande och lockande...

Länk till inlägget från 1 juni:
http://sunebroman.blogspot.se/2014/06/skada-bil-och-fagel.html

– – – – –

PS! Detta blogginlägg är nummer 600 i rak följd sedan den 1 januari 2013.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar