söndag 20 juli 2014

Myror till kvällsmat




Trött och sliten efter gårdagens maratonpass. Småpysslat lite inne. Tagit en tupplur mitt på dagen. Suttit i en stol på gräsmattan i flera timmar. Med värkande rygg, armar och ben. Matt i blicken och stillastående hjärna. Borta i den nyslagna ängen har jag sett ett gäng gröngölingar flyga mellan träden. En familj troligen. Lite skräniga och högljudda är de alltid, de vaksamma spettarna.
Plötsligt landar en gröngöling på min trädgårdsgång. Alldeles vid trappan. Den är på span efter kvällsmat. Och det är myror den har i blickfånget. På mina plattor nedanför trappan är ett svartmyrebo och rikligt med myror. Jag tror att det är en myrboom just nu och svärmtider. Många myror har vingar. Och några dagar nu, när det varit som varmast, har svalorna jagat på hög höjd över ängarna. Svärmande myror tänker jag. Här på plattgången har jag också sett att igelkotten har sitt skafferi. På nätterna är han här och slickar i sig myror som förirrat sig ut i mörkret.
Gröngölingen som landar vid min trappa verkar duktigt hungrig. Han är fokuserad på mat och han ger mig en god stund att ta porträtt av honom. Kameraklicket bryter tystnaden men gölingen bara lyfter på huvudet och undrar vad som står på. Sedan fortsätter han att plocka myror...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar