lördag 31 maj 2014

Åskskuren



Har lite svårt att acceptera att jag inte orkar göra allt jag vill. Och i den takt som jag önskar. Idag har allt gått på ren och rå vilja. Efter två timmar på väggen med slipmaskinen var det dags för lunch. Som en sombie lyckades jag med konststycket att steka några skivor blodpudding. Och att äta. Sedan blev det sofflocket. En tupplur på minst en halvtimma. Sedan på't igen. Ytterligare drygt två timmar timmar slip- och skrapjobb. Sedan middag och ytterligare en tupplur. Eftersom jag agerat hundvakt idag blev det också en liten nätt promenad. Fem kilometer, typ.
När kvällen kom började åskan att mullra. Mest på avstånd. Och regnet föll. Ett befriande och uppfriskande regn. Det kändes precis som om energin återvände i takt med att åskvädret drog förbi.
– – – – –
Jag och hunden går ut i regnet. Hör hur dropparna smattrande tar sig ner genom trädens lövverk. Ser hur det glittrar i gräs och blomster. Ser hur solen bryter igenom och spänner regnbågen som en bro över ”Huludalen”. Mellan Berg och Skog. Känner hur det doftar. Försommarluften är tung av dofter. En mixture av allt som växer. Allt som genom spröda cellväggar läcker dofter och essenser. Allehanda gräs och örter. Träd och buskar. Picea, syringa, convallaria, sorbus...
En liten katt gömmer sig under den gamla stugan. Hon har tagit skydd för regnet. Nyfiket kikar hon ut genom gluggen i stenfoten. Nyfiken på mig och på mitt fyrbenta sällskap...


– – – – –


I torsdags skrev jag här på bloggen om stararna. Om deras ungar. Och om att de snart skulle lämna sina bon. Jag visste nog inte riktigt själv hur det verkligen stod till. Men den inbyggda känslan, efter många års iakttagelser, sa mig att det inte skulle vara länge kvar. Jag gissade att alla stararna skulle vara ute innan maj slog om till juni.
Idag var de flesta bohål och holkar tomma. Ett frenetiskt svirrande och skränande har hörts hela dagen från träden runtomkring. I morse flög de ut. Ett kaxigt jubel har utgått från alla lyckliga ungstarar och deras föräldrar... Vingarna bär! Kolla på mej! Se hur jag flyger... Det här är ju skithäftigt... Kom så drar vi en runda! Kom så kollar vi hur det står till hos alla andra... Kom så letar vi käk! Nu får vi äntligen välja själva vad vi skall  äta... Det skall bli skönt att slippa såna där äckliga trädgårdsborrar som vi har fått i en hel vecka nu... både morron, middag och kväll... yipppieee, jag dyyyyker...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar