måndag 5 maj 2014

Löfte som rök




Det mesta av idag har ägnats åt att plocka med ved. Kakelugnsveden  som legat på tork under en plåt var nu tillräckligt torr för att stuvas ner i behändiga portionskartonger i väntan på att ge värmande och stämningsfulla brasor under ruggiga dagar och kvällar framöver. Femtiosex lådor. Det bör räcka ett tag.
Har också börjat trava upp årets röjningsved. Det är en blandning av klen lövved från hasselbuskar och hamlingsträd och granved från vindfällen. Jag tror att högen räcker till en årsved. Hade god arbetslust i det här momentet men blev tvungen att sluta framåt seneftermiddan. Orsaken var att stararna som bor i holken på lillstugans vägg stördes av min närvaro. De fick ingen riktig ro att ruva. Och jag tog det säkra för det osäkra och avbröt innan kvällskylan kom. För att inte riskera att äggen blev kalla.
Istället gick jag lös med räfsan på ett litet område som jag nyligen buskröjt. Det är en liten slåtterängsremsa i utkanten av ägorna som legat för fäfot. Lite bortglömd. Den har inte varit slagen med lie och inte fagad på många, många år. Någon gång har jag huggit bort buskarna men mer har det inte blivit. Hade tänkt nöja mig med att bara röja buskar även i år. Men nu hade jag en liten portion energi kvar framåt kvällen. Trots att jag lovat, dyrt och heligt, att sista bilden på eld och rök skulle vara publicerad här på bloggen kan jag härmed konstatera att det löftet rök...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar