söndag 18 maj 2014

Fallskärmar och paraplyer




Kan knappast nog uppskatta den välsignelse som föll över mig och mina odlingar idag. I går kväll sådde jag 25 sträckmeter grönsksfrö i mitt lilla trädgårdsland. Vattnade helt enligt regelboken i raderna före sådd och lade fiberduk på. Nu i kväll föll regnet över nysådden och gav precis det som jag bad om i min tysta bön.
Andra frön har också virvlat runt här idag. Då menar jag inte främst Ebba och Lisa utan alla maskrosfrön som de blåst ut över nejden. Lika fint och lika roligt varje gång. Nästan som att blåsa såpbubblor. En välriktad blåsning och så kolla hur många frön i luften det blev...
Maskrosfröna svingar sig ut. Som fallskärmshoppare hänger de små kapslarna där och dinglar. Förmågan att styra är minimal. För att inte säga obefintlig. Men förhoppningen är såklart att landa på ett rikt och bra ställe. En plats där det lämpar sig att lämna fallskärmen, slå rot och stå upp som en ny, vackert blommande gul ros till nästa år. Under vårt maskrosblåsande förde den svaga sydvinden in det område med regn som väderprognosen utlovat. Tur för oss att kvarglömda paraplyer fanns i gamla stugan. Med paraplyerna i högsta hugg... på vildaste Madicken-vis kunde vi leka att vi var fallskärmshoppare på nya uppdrag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar