söndag 4 maj 2014

Estetik i åldrigt landskap










I senaste numret av Länsstyrelsens tidskrift Jordbiten är jag exponerad i en artikel om slåtterängar. Bland annat svarar jag på frågor som ”Vad är den största behållningen med att sköta en äng?” och ”Vad är det som driver dig?”. Svaren kunde blivit oändliga och komplexa men förenklat berör de i dessa båda fallen ängens estetik. Alltså skönhetsvärdena. Förutom grundfilosofin att jobba för att öka den biologiska mångfalden utgör ängens estetik den absolut största påverkan av drivkraften.
Idag har jag reflekterat lite över mina egna svar i artikeln. Och frågat mig själv vad är det du ser? Även här är svaren väldigt många, oändligt långa och komplexa.  Men förenklat tänker jag att det som är ”skönt för ögat” är svaret. Med kameran gick jag runt och försökte att hitta något av det som är ängens och det åldriga jordbrukslandskapets estetiska värden just idag... mellan hägg och syrén.

Du som vill läsa artikeln i Jordbiten kan klicka in dig via denna länk:
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/publikationer/tidningar-nyhetsbrev/jordbiten/Pages/jordbiten-2-2014.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar