lördag 28 februari 2015

Grovstädning

Idag har jag ägnat några timmar åt grovstädning. Grovstädning betyder i sammanhanget att jag röjt upp efter kvistning av träd och buskar. Det blir alltid en mängd småpinnar och kvistar kvar efter att jag tagit vara på ved och dragit större grenar till rishögarna. Den här vintern har det dessutom blåst ner mängder av döda grenar. Framförallt lindarna har skakat av sig en hel del i stormvindarna. Fem lass med småkvist och dödgren har jag räfsat ihop. 
Just nu känns det som om jag har rätt bra koll på läget. Nästan all röjningsveden är kapad och kluven. Det grova riset ligger i tre stora högar. En i Sorgedalen. En på Moahûleåkern. Och en borta i västra ändan av Ladugårdsåkern i kanten mot Madåkern. En av högarna skall tändas på påskafton. Nu är det bara lite finlir kvar med busksaxen. Lite längre fram – i april är det dags att röja och elda allt fjolårslövet. Den perioden ser jag fram emot redan nu. Längtar. Aprilkvällarna med lövrök och trastsång är svårslagna årstidsmarkörer. Då har vi sommartid och det är ljust framåt tio på kvällarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar