måndag 23 februari 2015

Förmiddagsvarieté



Idag har det varit lite cirkusstämning här i grannskapet. Hos Anders och Annika. På deras gård står en magnifik ek mitt bland husen. Den har bestämt sig för att ta riktigt ordentligt med plats. Ett bekymmer har dock uppdagats och det är att den grova och lågt fästa grenen, eller stamdelen, håller på att spräckas loss. Det har öppnat sig en liten glipa mellan stammarna. Det är nog ingen större fara inom den närmaste tiden men ägarna tog nu det säkra före det osäkra och anlitade en arborist för att beskära de yttersta grenarna. Och avlasta stammen. Vi som sett trädet nära nog dagligen tänker inte så mycket på dess storhet. Det bara finns där. Men när arboristen Martin idag kom upp bland grenarna blev det en tydlig referens. På avstånd liknade han närmast en stor insekt som klättrade runt i kronan. En vandrande pinne, typ. Trots bitande kyla och snödrev stod Anders och jag kvar och följde skådespelet som pågick där uppe på hög höjd. Inte utan viss beundran. För mig som arbetat en del med hamling blev det här en bra lektion i mer avancerade lekar. Men, trots allt, jag tänker nog hålla mig kvar nära rotnivå även i fortsättningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar