torsdag 26 februari 2015

In i evigheten



I slutet av april 1950 gick min morbror Gustaf uppe i skogen i gränsen mot Lycke. Han satte taggtrådsstängsel. I syster Gullis dagbok från samma år finns följande att läsa:
Den 1 maj – måndag – ”Idag på förmiddagen har jag klipp till en klänning och så har jag röjt i eftermiddag. Sedan har jag gjort det vanliga i hushållet. Och så har jag lett 4 kor till vatten. Och sist i kväll har jag gått linjen till Jönsalyckan och sett hur Gustaf satt upp stänge. Det var mycket bra gjort. Det har regnat på förmiddagen idag, men fint i eftermiddag.”

Igår när jag nyfikenhet följde Kristians arbete med vindfällena uppmärksammade jag de gamla ekstolparna som står orubbade i gränsen mot grannfastigheten. De har stått där sedan i april 1950. Lite medfarna efter alla år. En del lavbeväxta. Några spruckna. Men faktum är att de flesta stolparna fortfarande finns kvar! Efter 65 år. Och de är fortfarande i ett förvånansvärt gott skick. Det känns som om de ska kunna stå i ytterligare 65 år. Lite rester av taggtråd hänger kvar. Men bara små stumpar. Den järntråd som kommit i beröring med marken är försvunnen. Den har naturen tagit hand om.
Det är svårt att bestämma hur länge en evighet varar. Ibland kan ju korta stunder verka som en evighet. Vad beträffar gärdsgårdsstolpar tycker jag 65 år i det närmaste tangerar den eviga tidsrymden. Det skulle i alla fall vara ofarligt att lämna livstids garanti.
Företeelsen förmedlar fragment av historiens vingslag. En känsla av tidlöshet. Små rester här och var efter ett mödosamt småbrukarliv. Jag försöker att sätta mig in i hur min morbror gick här i skogen för 65 år sedan. Släpande på de otympliga ekstolparna. Med ett järnspett, en rulle taggtråd, en hammare och några märlor. Slitsamt. Oavlönat. Kanske var han ändå rätt nöjd när allt var klart. Han kunde se på det han gjort och vara stolt. Och det var ju ett arbete där verket stått sig länge. Till och med satt avtryck i en annan tid. Och det har följt sin frambringare in i evigheten. Hyllning till min morbror Gustaf!
Idag har jag kluvit fram några stolpar ur en stam från gallringen i Moahûla. Jag provade hantverket första gången den 6 mars 2013 och visade då en pedagogisk bildserie på bloggen under rubriken ”Kluvet förhållande”.

SÅ HÄR GÖR DU EGNA EVIGHETSSTOLPAR:
http://sunebroman.blogspot.se/2013/03/kluvet-forhallande.html

2 kommentarer:

  1. Karin Lindhagen1 mars 2015 kl. 14:34

    Nu har jag sparat ner dina instruktiva foton av hur man klyver fram ekstolpar. Den dag jag får anledning att fälla någon lämplig ek så ska jag banne mig testa. Såna där stolpar är så enormt mycket vackrare än de perfekta fabrikssvarvade. Tack ska du ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra Karin! Vi kanske ska ha en workshop...

      Radera