söndag 22 februari 2015

Snöplig lavin


För tre veckor sedan, eller närmare bestämt den 30 januari, åkte jag till Göteborg för att hjälpa yngste sonen att förbereda flyttning. Det var den där lördagen då det var allmänt snökaos. Alla som inte var tvungna att vara ute på vägarna anmodades att stanna hemma. Sent på förmiddagen tog jag mitt beslut att trotsa alla varningar och ge mig ut i snömoset.
Resan gick fint. Jag körde, som alltid, lugnt och tryggt. (Egen uppfattning.) Betraktade från min förarplats hur några bilar utmed vägen gjort underliga slingerspår i slasket och parkerat på udda ställen. En lång svart man i en liten vit bil hade gjort ett avancerat stunt och stod långt från motorvägen med bilen snyggt inbackad i ungbjörkskogen. Han stod med telefonen i näven. Kanske skulle han lägga upp ett klipp på youtube. Eller snarare kontakta Assistanskåren. De som inte lyckats helt i sin framfart blev som levande varningstecken utmed vägen. Jag sänkte farten ytterligare några snäpp och skärpte koncentrationen.
Jag kom in i Göteborg och körde mot ”båtarna”. Genom Götatunneln och ner mot hamnen. I Fiskhamnsmotet saktade jag in. Lugnt och fint. Tog av mot Majorna och så var jag inne i stan. Bra så! Vid första trafikljuset i korsningen Karl Johansgatan–Djurgårdsgatan slog det om till rött mitt framför nosen på mig. Jag bromsade. I detsamma uppstod ett hårt krasande ljud. Överraskande och obekant. Allt blev svart! Eller snarare vitt!!! All den snö som jag fraktat med mig från Tvärred till Göteborg kom farande i ett huj. Ner över rutan och delvis ut på motorhuven. Hela taket på Astra-kombin rasade på mindre än en halv sekund. Provade med vindrutetorkarna... men det hördes bara ett djupt knorrande. Den anordningen lämpade sig inte för att röja laviner. Det blev helt sonika att hoppa ut mitt i gatan och skyffla snö med händerna. Så kan det gå. Tänk att jag ändå lyckades balansera den isiga snöskorpan i hela nio mil innan den slutligen rasslade av! Senare fick jag också reda på att det kostar 1500 kronor att köra runt med snö på biltaket. Samma bötesbelopp som för dåligt förankrad last.
Idag när jag kom ut till bilen för att åka en sväng häpnade jag över hur väder och vind redan förberett min avfärd. Hela taket var rent. Fram emot kanten av motorhuven låg det tunna snötäcket ihoprullat snyggt och prydligt. Som jag aldrig sett förut! Som en rulltårta! Det är som Carl-Einar från Gårdsten brukar säga: Hwuuuuuhu... Magic! Trolleri!

2 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen avråda från att försöka ta bort nedfallen snö med hjälp av torkarbladen... Det kan bli betydligt dyrare än böterna för att köra med snö på taket. Min bil har precis varit inne på byte av motorn som försätter torkarblafen i rörelse. Set kostade 3700 kr!
    Och ikväll när jag körde hem var det blixthalka från Hulu och in mot stan. Lyckligtvis för min del (men inte för någon annan) så upptäckte jag det snabbt och saktade ner betydligt. Blev säkert "häcklad" av bakomvarande bilister....
    Strax efter att jag ankommit min trygga hamn sa det på radion att en bil voltat mellan Hulu och Dannike. Återigen anledning att känna tacksamhet för beskydd....
    / A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du vet... det var ju en ren reflex... att starta torkarna... förnuft och tanke var nog inte helt och hållet med på resan... vare sig i starten eller i finishen :)
      Jag hörde räddningsbilarna susa förbi härutanför... Skönt att du slapp halka omkring i mörkret i kväll...

      Radera