onsdag 15 januari 2014

Vinterlek i Ekebacken




Onsdagen den 15 januari. En härlig vinterdag!  Snö på träd och buskar. Lättskottad pudersnö. Ljust och vackert. Torrt och friskt. För mig en bra dag. Det har hänt bra saker. En sak som alltid gör mig så där härligt extra, extra-glad är när jag ser barn leka vinterlekar i naturen. Och särskilt i mina backar här i Skog.
Den glädjen har jag fått känna idag när Tyra, Axel och Alice åkte pulka borta vid Lillstugan i Ekebacken. Med bästa support av mormor Ing-Lis och mamma Malin åkte de gång efter gång. Dra upp – åka ner. Dra upp – åka ner. Upp och ner. Utan slut. Det syntes tydligt att de längtat efter detta. Och att de njöt fullt ut av spänning och förtjusning. Rosiga i kinderna och kiknande av skratt susade de nedför den hoppiga backen.
Jag kan lätt leva mig in i känslan. Jag har ju själv, som barn, åkt i backarna. Tefat, kälke och skidor. Vet var de bästa nedfarterna är. Och var farorna finns. Nu räcker det att se på för att det skall kännas pirr i magen... och att uppleva hur det glada växer sig större i det inre än jag visste det fanns plats för. Kanske att jag skall göra ett åk eller två framåt helgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar