söndag 19 januari 2014

Kissnödighet och läsfel



Idag har jag varit i Huskvarna och provåkt barnbarnens julklapp – åkmadrassen. Mer om det i annat inlägg. Väl på väg kände jag plötsligen ett trängande behov. Jag behövde kissa. Trots att jag varit noggrann med att utföra den proceduren innan jag satte mig i bilen, så var det alltså åter dags. När jag såg avfarten till Ullebotallen bromsade jag in och svägde av stora vägen. Fortsatte sakta in på den lilla sidovägen och parkerade. Jag har tidigare varit vid den jättelika tallen. Störst av alla tallar i Sverige men sin omkrets på 475 centimeter. Och med en ålder av mellan 500 och 600 år. Från vägen ser den inte så märkvärdig ut, men när man kommer nära imponerar den stort.
När jag stannat bilen blev det bråttom. Ljudet av den porlande bäcken som rinner strax intill förvandlade det smygande behovet till ultra-akut och det var snubblande nära att mitt eget vatten hamnat i brallorna.
Sedan blev det lite lugnare. Jag kunde slappna av. Ta en liten rast och kika närmare på den stora tallen. Läste på informationstavlan. Men vad i hela friden står det? Prostatatallen! Jag fick läsa flera gånger om för att se vad det verkligen stod... Prostatallen, skulle det vara. Men så programmerad jag var låg ordet väldigt nära de tankar som irrade i mitt huvud strax innan jag gjorde mitt hastiga raststopp. Att kissa ofta brukar ju föra tankarna till besvär som är kopplade till körteln med förledet prost.
När jag sedan kom till Huskvarna gjorde jag mig en liten extratur upp till järnvägsstationen. Var lite nyfiken på stationshuset som nu står inför rivningshot. Aktioner från byggnadsvårdare i regionen har dock fått den processen att stanna upp för ett tag. Granne med stationshuset ligger en kiosk. Jag läste på dess skylt... Turbotiken!? Turbotiken? Samman namn som vännen Lenas jaktterrier – Turbo... fast han är ju en hane... Nej, Turbutiken skulle det ju vara... Återigen hade jag snubblat över ett ord som låg bildmässigt väldigt nära ett känt begrepp... Tänk vad ord kan spöka... särskilt när man är lite nördig...





– – – – –
Om du klickar på bilden med info-skylten kan du läsa mer om Prostatatallen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar