söndag 12 januari 2014

Från plus till minus



En flock gråsiskor drar fram utmed strandkanten. En efter en passerar de, helt nära mig, där jag står. De letar föda och precis som i leken ”följa John” gör de nedslag utefter sin väg. Snabbt söker de av ett sjok ilanddriven bladvass, för att några sekunder senare hasta vidare. Vinden håller just på att vända. Från sydlig till nordlig. Det flyger snö i luften och temperaturen sjunker snabbt.
I strandskogen leker vindvändaren med en sommarleksak. Driver den färgstarka globen fram och tillbaka i virvlarna. Klotet snurrar. Glider hastigt över en vattenspegel. Rullar och hoppar. Dribblande söker vindpustarna att överlista varandra. Lag syd mot lag nord. Och med mig som inhoppare.
Inne bland träden hinner jag ifatt den. Den vilar en stund. Jag hinner ta några bilder. Och strax innan den skall ge sig av ut över sjön lyckas jag fånga den även med händerna.
Inne i bollen finns sommarluften kvar… innesluten av den tunna sfäriska plasthinnan. Där innanför finns, de en gång varma och löftesrika andetagen samlade… andetagen från en förälder som ser ett ivrigt barn betrakta leksaken som för varje utblåsning långsamt transformeras till sin slutliga rondör.
Här, vid Haganäs, har sommarleken haft sin skådeplats. Med värme och snabba pulsslag. Nu, efter månader av plusgrader, skall så äntligen naturen få gå ner i vila ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar