onsdag 29 januari 2014

Linoljekitt


Idag har jag ägnat en stund åt att ”baka” ett halvt kilo linoljekitt.
Receptet är det gamla klassiska med en femtedel rå kallpressad linolja och fyra femtedelar finpulveriserad krita. Och här pratar vi vikt. Förenklat: 1 hg olja och 4 hg krita.
Praktiskt är om man har en tjock glasskiva att hälla upp ingredienserna på. Den är lätt att göra ren. Gör en liten grop i berget av krita och häll i oljan. Sedan kan man använda ett par spackelspadar att blanda ihop degen med.
Eventuellt får man tillsätta mer av något – olja eller krita – tills man har en fast men smidig deg.
Därefter lägger man den i en plastpåse över natten så att olja och krita gifter sig ordentligt. När kittet fått vila kan konsistensen kan ändra sig något. Då får man antingen arbeta in lite mera krita eller olja.
Det färdiga kittet skall vara mjukt men inte kletigt. Det skall gå att ha det i händerna en kort stund och knåda utan att det klibbar. Om man blir kladdig av linoljekittet är det bara att hälla lite såpa i händerna och gno tills det löst sig... och spola av med ljummet vatten...
Det finns naturligtvis färdigt linoljekitt att köpa. Och det brukar jag oftast göra. Att jag gjorde det själv denna gång kom sig av att jag fick ett par påsar krita från min faster Anna-Lisa. Påsar som stått i hennes källare i massor av år och som nu kom till användning. 
Och när allt kommer till kritan: Det är ljuvligt att jobba med naturprodukter som linolja och krita. Väldoftande olja från linfröet. Krita med ursprung i koraller och snäckskal från urgamla sediment...

3 kommentarer:

  1. Jag gjorde eget linoljekitt av krita och linolja i början. Första gången var det svårt att få bra konsistens, men efter några gångers övning funkade det riktigt bra. Men trots allt: Färdigköpt linoljekitt är VÄLDIGT praktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Karin! Färdigköpt är jättebra... framförallt jämn kvalitet. Men att ha gjort eget någon gång är både kul och en bra erfarenhet. Jag har använt det jag gjorde till att fylla hörnjärnen... se nästa dags inlägg... då hade inte ”smidigheten” riktigt samma betydelse...
      Också bra att ha ingredienserna hemma... och veta ATT man kan:)

      Radera
    2. Färdigköpt blir dyrt eftersom det är svårt att spara. Bättre göra små satser då och då

      Radera