tisdag 24 juni 2014

Gubbar och käringtänder


Antioxidanter, ellagsyra, C-vitamin och folsyra är några av de viktiga ämnen som våra kroppar mår bra av och behöver för en god hälsa. När jag läser om jordgubbar på nätet hittar jag flera artiklar som berättar att jordgubbar är mycket nyttigare än man tidigare trott. Lite luddigt tänker jag om detta. Det beror ju precis på vad man trott. Och vem är egentligen ”man”. Hursomhelst verkar jordgubbar vara något alldeles extra vad gäller nyttighet. Halten av antioxidanter är 5–10 gånger högre än i äpplen. Ellagsyra sägs motverka olika cancertyper och skyddar huden mot skador från UV-strålning. C-vitaminhalten är högre än i apelsiner.
Det verkar bli gott om fina jordgubbar denna sommar. Så passa på att ”boosta” med jordgubbar nu när de är som rikligast och finast!
Läste idag i Borås Tidning om att spannmålsbönderna kan se fram emot ett rekordår. Det mesta har varit gynnsamt så här långt. Om inget går fel så kan det bli det bästa året någonsin. Något av ett rekordår tycker jag mig också se hos vissa örter i mina marker här i Skog. En art som verkligen slår alla rekord i blomning, mot vad jag tidigare upplevt, är käringtanden (Lotus corniculatus). Förra året var den sparsamt blommande. I år är den ymnigt förekommande. Blommar fint och sätter mycket frö. Extra roligt tycker jag därför att främst kärintand är värdväxt för bastardsvärmarens (Zygaenidae filipendulae) larver. Det är bara ett par år sedan som jag observerade de första bastardsvärmarna här i Skog. Bastardsvärmarna är rödlistade i kategorin ”nära hotad” och nedgången för flera av arterna beror på att arealen av blomrika ängsmarker minskat. Att den sexfläckade eller allmänna bastardsvärmaren dykt upp här i ängarna ser jag som ett levande tecken på att strävandena mot ökad mångfald ger resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar