lördag 28 juni 2014

Fåtalighet

Det signade regnet fortsätter. Tjugotvå millimeter har det fallit sedan i går kväll. Tillsammans med gårdagens tio blir det en rejäl rotblöta. Rännilar från alla håll fyller också på i bäcken. I kväll bjuder den en porlande soaré. Brusande konsert med dripp-dropp-ackompanjemang och avlägset muller av åska. 
Även om det inte är badväder, enligt gängse betraktande, vågade jag mig ändå ett kvällsdopp. Liksom för att understryka att det trots allt är sommar. Badvattnet var 16 grader och lufttemperaturen i samma stund 12,5. Varmare i vattnet alltså!
Annars har dagen varit lugn. Känner mig mera pigg och har tack vare det gjort upp med veckodisken. Framsteg alltså!
Kvällsrundan gick åt skogen. Ja, åt det hållet. Till Ingtagsåkern. Och se, till min stora glädje –  där upptäckte jag tre blommande exemplar av jungfru marie nycklar (Dactylorhiza maculata). För femtio år sedan var den ganska talrikt förekommande här i markerna. Nu ser jag bara ett eller ett par enstaka exemplar varje år. När jag senare gick vägen genom bäckravinen, i blötan gräs, fann jag ytterligare ett exemplar. En frodvuxen, nära en halvmeter hög, orkidé. Och detta på en plats där jag inte sett den förut. Totalt blommar just nu sju exemplar. Trots sin fåtalighet är förhoppningen att den skall kunna komma igen. En annan blomma som jag trott var helt försvunnen är klotpyrolan (Pyrola minor). Idag hittade jag en blommande stängel. En enda! Nästan helt dold i mångfalden...


1 kommentar:

  1. Jag tog en promenad på 1 1/2 timme i fullständigt ösregn. Min mundering vägde flera kilo vid hemkomst pga allt vatten :/
    Tyvärr såg jag inga rariteter som Du, men själen fick åtminstone sitt i ett grönskande, regntungt hav av växtlighet.... /A

    SvaraRadera