onsdag 18 juni 2014

Fläderväder



Ännu en underbar sommardag. Har passat på att plocka fläderblommor och förberett en omgång saft. Det är gott med lite sommar på flaska när hösten och vintern kommer.
Receptet som jag använder har jag en gång för längesedan fått av Ulla och Rolf men det har efterhand modifierats en del. När man letar recept på flädersaft, till exempel på nätet, så hittar man mängder av varianter. Nästan inget är det andra likt. Vilket jag tolkar som att det är inte så förbaskat noga. Bara man har med några fläderblommor på ett hörn någonstans. Och ett par-tre-fyra citroner. Och så är det den där citronsyran. Den är med i de flesta recept. Citronsyra brukar vara en bristvara i fläderblomstider. Så ock i år. Tomt i hyllorna butikerna. Ska man vara säker på att ha citronsyra till flädersäsongen så skall den inköpas strax efter nyår. Det är mitt tips. Hursomhelst så fick jag efter en del ringande och sms:ande, tag på den rekommenderade mängden syra. För det var idag som saften skulle göras. Inte i morgon eller någon annan dag.

Detta går att köra efter, alltså som ett förslag:
50 klasar fläderblommor (nyutslagna och fräscha!)
3 liter vatten
3 kg strösocker
100 gram citronsyra
4 citroner

Gör nåt i den här stilen:
a) Lägg blommorna i en hink. (Det står i receptet att de skall sköljas i kallt vatten. Kanske kan vara bra men jag spolade (!) det).
b) Koka upp vattnet och lös allt socker. Lös citronsyra i en skvätt av sockerlagen och häll sedan tillbaka i lagen.
c) Häll den varma lagen över blommorna i hinken.
d) Skrubba rent citronerna. Riv skalet på rivjärn och pressa ur juicen. Pytsa i citronrivet och juicen i hinken och rör om.
e) Täck över hinken och låt stå på något svalt ställe i fyra-fem dygn.
f) Sila av och häll upp på plastflaskor och dunka in i frysen...
...nu har du sparat lite sockersöt sommarsmak för senare behov...

– – – – –

Idag blev det också lite tid för målning. Sent på kvällen men nu har jag färdigstruket hela den västra gaveln. Tre strykningar har det blivit. Grund-, mellan- och färdigstrykning. Nu återstår bara att måla fönsterinfattningar en gång till och sedan vindskivorna. Få se om målarvädret står sig en vecka till så bör det vara klart innan juni månad är till ända lupen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar