lördag 30 augusti 2014

Tydliga instruktioner



Idag blev det städdag för hela slanten. Såpskurat golv, tvättat tapeter, tvättat snickerier. Och så har jag gjort en sak som jag aldrig tidigare gjort i hela mitt liv. Klistrat fönsterremsor! Sånt här gjorde alla förr i tiden. Ända fram tills dess då fönstren byttes ut till dubbelkopplade. I gamla hus plockade man ur sina innanfönster när sommaren kom. Och sedan skulle de sättas in när höst och kyla började göra sig påmint. I gamla huset i Skog är det innanfönster överallt. Men jag har inte plockat ur dem på sommaren. Naturligtvis därför att jag inte bor i huset. De har fått sitta kvar. Men i samband med att de yttre fönstren nu varit nertagna för kittning och målning var det nu läge för att plocka ner även innanfönstren. Befria båge och karm från gamla smutsiga, trasiga remsor som suttit i åratal. Och putsa glasen förstås. Det var ett överraskande trivsamt och småpyssligt arbete med remsorna. Först tvätta bort de gamla. Och sedan klippa till och sätta upp nya. Det kändes så fräscht och rejält när allt var klart. Garanterat dragfritt.
Remsorna hade jag i gamla gömmor. Sparat från förgängelsen. Och instruktionerna på de gamla rullarna med fönsterremsor är tydlig:

O B S E R V E R A .
Vid påsättande av fönsterremsan skall fönsterbågen fuktas, varvid bågen samtidigt befrias från damm, fett och andra småpartiklar som hindra remsan att fastna. Fukta alltså inte själva remsan, ty då kan klistret tvättas bort.

2 kommentarer:

  1. Det är ju som att kastas tillbaka till barndomen.

    SvaraRadera
  2. Bra utsikt för insikt.....!;)
    /A

    SvaraRadera