måndag 18 augusti 2014

Bönskörd



Tillsammans med mina potatisar satte jag en rad bondbönor (Vicia faba – ”Aquadulce”). Det tog ganska lång tid innan de kom upp. Ändå hade jag följt rekommendationen att lägga bönorna i blöt ett dygn före sådd. Kanske var det för kallt i jorden.
Jag tycker inte bönorna motsvarat mina förväntningar. Just denna sort beskrivs som Kulturarv från 1885. Mycket tidig och högavkastande med 6–7 stora vita bönor per balja. Ingen av baljorna på mina 30 bönplantor har så många fullutvecklade bönor. Mera rättvisande hade varit att lova 4–5. Jag tror mig dock veta orsaken till ”missväxten”. Det utvecklades väldigt rikligt med svarta bladlöss på bönstänglarna. Och antalet löss kulminerade just som bönorna skulle till att blomma. Blommorna verkade inte klara att slå ut ordentligt. Min teori är alltså att den stora mängden bladlöss hämmade både blomning och pollinering. Med färre bönor som följd.
Så blev det alltså med bondbönorna denna säsong. Detta till trots – de bönor som jag pillade fram smakade utmärkt. Jag kokte dem ett par minuter i lättsaltat vatten och åt sedan en handfull varma bönor med en klick smält smör och lite flingsalt. Lyxigt och ytterst välsmakande. Så gott att det är väl värt ett nytt odlingsförsök nästa säsong.

Hoppas att bli bönhörd,
när jag önskar riklig bönskörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar