måndag 11 augusti 2014

Bo i hytte



Varje sommar är det minst ett par ladusvalor som bygger sitt bo i badhytten vid Haganäs badplats. I år är det ett par som häckar strax innaför ingången till herravdelningen. Det brukar bli lite smutsigt kring svalboet när ungarna är kläckta och föräldrarna flyger med mat. För att hålla rent i boet vänder ungarna helt sonika rumpan ut över kanten och befriar sin nödighet. Årets bo innehåller tre ungar och mattransporterna går i skytteltrafik. Det är myggor, flugor och sländor som är mest på menyn. Ungarna växer fort. Från att de kläckts till att de flyger dröjer det bara tre veckor. Under den här tiden går det åt stora mängder insekter. Och det blir en rejäl hög med bajs om den får ligga kvar tills hela proceduren är över. Nu är det dock så vist inrättat att jag självpåtaget har sett till att städa under svalornas bo. För att eventuella badande som vill nyttja badhytten skall känna bästa möjliga trivsel. Skötseln av badplatsen är Hulu Samhällsförenings åtagande. Och mitt lilla bidrag är att ”svalstäda”. En stor hink, en vattenkanna och en diskborste är vad som behövs. Och så några minuters vattnande och skrubbande. Sedan är det klart. Ladusvalorna kan vissa somrar få ut tre kullar. I år har svalorna vid Haganäs troligen misslyckats med sina första häckningsförsök för denna sena kull på tre ungar är den enda i år. När jag står och tittar på mattransporterna blir jag lite förundrad. Det verkar som om denna sena kull matas av flera än två vuxna svalor. Sex stycken är det som flyger in och ut i badhytten. Min teori är att svalorna är så sociala att de par som redan fått ut sin sista kull hjälper sina grannar att mata ungar. Jag påstår inte att det är så, men det verkar lurt...

2 kommentarer:

  1. Tycker det låter ganska "tidsenligt"....mina barn och dina barn och våra barn...åsså några extra mammor eller pappor.....en sisådär 6 stycken inalles..../ A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har absolut en poäng här... eller två... !

      Radera