tisdag 5 augusti 2014

Strandnära porträtt


”Vilken sommar, det badas friskt ser jag på bloggen.” Ja, så skrev vännen Per till mig i ett meddelande på facebook igår kväll. Och visst är det så. Med risk för att bli tjatig måste jag ändå, detta till trots, visa ett par bilder från i kväll som är tagna i samband med det obligatoriska kvällsdoppet. Nere vid Haganäs var det, likt förra kvällen och förra, helt stilla. De enda ljud som hördes var några svalor som kvittrande drog tätt över vassarna i jakt på kvällsmat. En sädesärlas ”tsilitt, tsilitt” kom utifrån bryggan. Hon satt där och vippade stjärten. Gjorde utflog då och då för att fånga ätbarheter som passerade förbi. En harkrank, en fluga, en slända. Jag tar mitt kvällsdopp. Enda krusningen på vattenytan denna kväll är den jag själv åstadkommer när jag, på den guppande flytbryggan, hoppar ur mina brallor. Från luften hörs plöstligt ett välbekant läte: ”Krrrryi, krrrryi”! Den allra första höstflyttande kärrsnäppan landar på stranden. Hon kommer ensam. Tvärstannar i vattenbrynet. Spejande. Vadar ut tills buken möter vattnet. I detsamma hörs en ensam gluttsnäppa utifrån Långegrund. T j u u,  t j u u,  t j u u... i den annars knäpptysta kvällen. Solen står fortfarande en bit över Bruksudden men det handlar bara om en halvtimma till. Sedan är den borta för dagen. Jag förbannar mig själv att jag inte tog med mitt teleobjektiv. Kärrsnäppan verkar orädd. Kanske trött efter en lång dags flygning. Jag kommer ganska nära men det räcker inte för att ta ett porträtt. Tänker att det är värt en chansning att åka hem. Hämta teleobjektivet och hoppas att hon är kvar.
När jag återvänder går hon lugnt längs strandlinjen och plockar i sig av det hon hittar. Det verkar finnas gott om mat för hon är mer fokuserad på att äta än att vara skygg. Jag får mina bilder. Och kärrsnäppan får sitt kvällsmål.

– – – – –


Tidigare idag träffade jag mina pensionerade kollegor från UT-tiden. Vi är ett litet gäng som träffas då och då för att äta, fika och umgås. Idag lunchade vi på Restaurang Repet i Knalleland. Det var längesedan jag såg så mycket mat på en och samma gång! En gigantisk buffé med asiatisk mat i alla upptänkliga former, sushi och dessutom en stor buffé med svensk husmanskost. Därtill kaffe och dessert. Jag käkade bara av den asiatiska buffén och den var varierad och god. Efter lunch åkte vi till koloniträdgårdarna vid Örestrand och fikade i Lennarts gröna oas. En underbar eftermiddag i en underbar miljö med fantastiska vänner...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar