tisdag 15 april 2014

Nytt personbästa?




Femhundra kvadratmeter på fem timmar (reviderad areal).  Tyvärr har jag inte fört bok över mina tidigare prestationer men det kändes som att detta skulle kunna ha varit nytt personbästa. Valde en hård räfsa med fjäderpinnar och medelhårt skaft. Och den kändes kanon hela tiden. Kanske i vissa partier att ett något styvare skaft hade funkat bättre. Men  totalt sett var nog valet det rätta. Jag gick ut väldigt hårt och första etappen avklarades smärtfritt. Trots att i vissa partier fanns en hel del kompakta högar med surt eklöv och en del hinder att gå runt. Jag körde växelvis höger vänster. Bytte tag ungefär var femte minut. Detta för att förhindra utmattning. Kanske borde jag valt en andra handskar idag. Det varma vädret gjorde att de blev rätt sunkiga unuti. Jag tror dock inte att det påverkade resultatet i nämnvärd grad. Fleecetröja var däremot definitivt helt fel val. Den fick jag kasta av på ett tidigt stadium och jag saknade den inte på hela sträckan. Den blev för varm och hindrade att kroppen kunde andas på ett effektivt sätt. Däremot efter målgång fick jag leta fram den igen för då blev det väldigt kyligt.
Som draghjälp idag hade jag solen. Jag bestämde tidigt på sträckan att försöka hålla ett tempo så att jag skulle vara framme vid målet innan solen gick ner. Det funkade bra och jag hade god marginal.
Det blir alltså höga poäng vad tiden beträffar. Det blir också höga poäng för estetik. Välgjort alltså. Hyfsat bra gick det också i eld- och rök-momentet. Vinden drev röken bort från bebyggelsen vilket ger höga poäng. Däremot vad det inte de bästa förutsättningarna vad beträffar utbrändhet... det blev en del kondens i högarna och de brände inte ut helt...
Det känns som jag ligger på topp just nu vad beträffar prestationsförmåga. Kroppen känns bra även efter ett hårt pass som detta... Får se hur den känns i morgon. Då är det dags för lite intervallkörning. Det är ungefär samma distans som väntar. En hastigt gjord okuläranalys ger vid handen att morgondagens etapp är mera lätträfsad än dagens...

1 kommentar: