söndag 13 april 2014

Frieri



Trots att det nästan var snö i luften i dag på morgonen var stararna väldigt aktiva. Jag tolkar det som ett vackertvädertecken. De känner på sig att det skall bli varmare. Och ljusare. Utanför mitt köksfönster var konserten igång redan strax efter klockan sex. Det var längesedan jag hörde en så fulländad sångrepertoar från en stare. Stararna bygger sin sång helt på härmljud och jag har tidigare beskrivit den som en discjockey som scratchar mellan låtarna. Scratchet är starens egna ljud. I övrigt lånar den slingor från andra. Idag hörde jag en fantastiskt härmning av spelande ljungpipare. Så himla perfekt! Storspov, skogssnäppa, drillsnäppa och ladusvala fanns också med bland de lånade spåren. Liksom fiskmås och sothöna. Tror att det idag var en riktig fri och friardag. Kryddat med lite rivalitet.  Passar bra med en ledig söndag, mellan de riktiga vårdagarna, att bara ägna åt frieri. Och att reda ut vem som skall vara ihop med vem. Några av stararna plockade små ”gåvor” och visade upp... gissar att det var hanarna som ivrigt viftade med de små kärlekspresenterna... för att få uppmärksamhet...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar