söndag 20 april 2014

Cykelringklocka

Det här är Jonas. För några dagar sedan var han på väg hem från Jönköping till Huskvarna på sin cykel. I en av korsningarna utefter vägen fick hans cykelfärd ett abrupt slut. Jonas rammades av en bil. Störtade i backen och blev liggande. Det blev omedelbar transport till sjukan. Förutom det synliga skrubbsåret under vänstra ögat konstaterades en fraktur i ena axeln. Samtidigt som Jonas blev omplåstrad fick han mycket beröm för att han använt cykelhjälm. Hjälmen var sprucken på flera ställen och det är lätt att räkna ut att den kommit väl till pass just vid detta tillfälle den här dagen.
Vilka konsekvenser det kunde blivit utan hjälm går bara att fantisera om. Men mera allvarliga, är väl det troliga svaret.
Själv är jag väldigt konsekvent i min hjälmanvändning, Konsekvent på det sättat att jag aldrig använder en dylik. Jag har aldrig ägt en cykelhjälm. Inte ens under mopedåldertiden var det aktuellt med hjälm. Jag och mina kompisar körde moppe i tre år. Ofta, mycket och galet. Men aldrig hjälm. Om det var någon huvudbonad på under våra färder så var det i så fall på sin höjd en toppluva.
Det är naturligtvis oförståndigt att inte använda hjälm vid cykling. Och för den som har ett så litet förstånd att den inte förstår hur oförståndigt det verkligen är, är det naturligtvis desto mer viktigt. För att skydda det lilla som finns!
Kanske blir detta bli en varningens bjällra... en pinglade cykelringklocka...?

1 kommentar:

  1. Det var likadant för mig, aldrig hjälm. Var det någon på den tiden som använda hjälm när vi körde moppe eller cyklade, tror inte det.

    SvaraRadera