tisdag 29 april 2014

Häggen blommar 29 april



För fyra år sedan, 2010, hade jag ett inlägg på bloggen med rubriken ”Häggen blommar” och datumet var den 22 maj. Förra året, 2013, hade jag ett inlägg med samma rubrik. Det var den 19 maj. Två ganska normala år tänker jag.
Några dagar nu, har det varit soligt, varmt och somrigt. Naturen har inte låtit vänta på sig. Allt är extremt tidigt. Jag skulle vilja påstå att det är tjuvstart...
Idag är det den 29 april. Mitt yngsta barnbarn, Lisa, fyller två år. Och på hennes födelsedag idag blommar häggen här i Skog. Ymnigt. Vackert. Doftande.
Sådana här dagar, när det är soligt och varmt och häggen just har slagit ut är det ganska enkelt att vara arbetslös. Det är lätt att glömma bekymmer och oförrätter när det faktiska livet fyller alla sinnen. Vitsippor och hägg samtidigt. Getingdrottningar som letar lämpliga platser att starta bobygge på. Samtidigt sjunger flugsnapparen för fullt. Han som inte brukar komma förrän i slutet av första veckan i maj, han har sjungit i en hel vecka nu. Stararna har börjat ruva. Om ett par veckor kommer de att flyga i skytteltrafik med mat till sina ungar. Ladusvalorna har återvänt från Kenya. Jag såg dem i Tsavo East National Park i mitten av mars. Nu är de här och fångar flugor.
Själv har jag gått lite på sparlåga idag. Grymt sliten, och lite håglös efter allt räfsande, projektjobb och många sena kvällar. Men lite har det blivit gjort ändå. Båten har fått en skrubbning. Och jag har plockat glas ur fyra bågar. Skrapat kitt och färg och halvoljat...

2 kommentarer:

  1. Förvånas över din energi när du är grymt sliten och lite håglös... :-D Glad Valborg önskar vi från Brattelund!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...jodu, Jennie... min uppdragsgivare tvingar mig... men jag arbetar vääääldigt låååååångsamt...

      Radera