tisdag 8 april 2014

Fånga de regniga dagarna


Idag har det regnat mest hela dagen. Det är skönt. Jag gillar när det kommer regniga dagar och löser av alla soliga. Regnet gör att jag kopplar av extra bra.
Utomhussysslor som pockar på att göras kan lämnas därhän. Ingen lövräfsning. Inget vedjobb. Ingen målning. Kroppen får vila och det går att vara inomhus med gott samvete. På det hela taget en befriande konfliktfri dag, så att säga.
Mitt inomhusjobb har fått all uppmärksamhet. Det har flutit på rätt bra. Och jag har valt lugnet. Ingen radio. Telefonen avstängd. Enda ljud jag lyssnat till har varit det underbara regnet. Dess oregelbundna smattrande på fönsterblecket...
Regnet och det mulna vädret ger nu våren extra skjuts... Det har blivit varmare på nätterna och den mossiga, törstande marken får sig en dusch.
Daggkåpor och lupiner samlar regnet i sina kärl. Skapar en tillfällig extra lyster. Som för att smycka sig. Inne i de gröna bladen ligger vattnet som gnistrande ädla kristaller. Glänsande och livgivande. När solen kommer tillbaka nästa gång... exploderar naturen. Blommor och grönska skjuter fart. Det är liksom laddat för det. Samtidigt kommer då återigen utomhusjobben att pocka på uppmärksamhet. Bäst att ladda med arbetslust...
Tills dess: Fånga de regniga dagarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar