måndag 29 september 2014

Nu höjer jag trycket

Inför helgens resa till Öland höjde jag lufttrycket i mina däck. Enligt instruktionsboken skall min Astra Kombi ha 1,9 bar bak och 2,2 bar fram. Fullastad skall de värdena höjas till 2,8 respektive 2,4. Vid min senaste kontroll av lufttrycket pressade jag i 3,0 bak och 2,5 bar fram. Allt så en höjning med drygt 10 procent från riktvärdet för normalbelastad bil.
Det kändes redan från början att det rullade mycket lättare än vanligt. Och vi diskuterade hur mycket bränslebesparing det höjda ringtrycket skulle kunna betyda. Runt 10 procent var tipset från en av mina passagerare.
Tidigare mätningar som jag gjort av bensinförbrukningen på långkörningar har som bäst legat kring 0,67 liter per mil. I något sällsynt fall så pass snålt som 0,65. Vid avresan i fredags tankade jag bilen full. Tankrymden är 52 liter. När vi började närma oss resans slut syntes det vara en ganska bra slatt bensin kvar i tanken. Hela resans längd blev 76,38 mil. Och jag klarade det utan att behöva tanka. När jag kom hem fyllde jag tanken igen. 45,10 liter gick det i. 76 mil på 45 liter betyder en förbrukning på 0,59o liter per mil. Första gången någonsin som jag varit under 0,6 liter per mil. Alltså i runda slängar 13 procent lägre förbrukning än vad jag tidigare ansett som lågt! På ölandsresan blir det en besparing på cirka 80 kronor.
Med dessa värden lockades jag att göra ett hastigt överslag på den totala besparingen i kronor de senaste 12 åren. Under resan till Öland slog min mätare om till 20.000 mil. Så långt har min gamla Opel rullat. Med en  förbrukning på 0,67 liter per mil torde det, under åren gått åt cirka 13.400 liter bensin. Med det högre lufttrycket i däcken minskade förbrukningen med 13 procent. Alltså skulle det då gått åt 11.800 liter under de 20.000 milen. Det betyder 1.600 liter mindre i totalförbrukning. Med dagens bensinpris skulle det innebära en besparing med cirka 22.000 kronor. Eller 1.888 kronor per år.
Denna uträkning är naturligtvis inte vetenskaplig på något vis. Det finns säkert andra parametrar som bör finnas med i kalkylen. Men det ges ändå en fingervisning om effekten av att höja trycket en aning. Det blir också en påminnelse om att jag bör kontrollera lufttrycket mera regelbundet. Och att anpassa trycket till yttre omständigheter som temperatur, last och väglag...
Ett mera pedagogiskt sätt att prova hur lufttrycket påverkar energiåtgången är att släppa ur hälften av luften i cykeldäcken och köra ett par kilometer. Därefter pumpa stenhårt och känna på skillnaden. Ja, jag behöver inte orera mer om detta. Det är ju helt självklart. Med högt tryck rullar de lättare... både cykel och bil.

2 kommentarer: