söndag 21 september 2014

Äppeltorken





Sent i kväll drabbades jag av verksamhetslust. Något som det annars varit lite klent med under några dagar nu. Redan förra året skissade jag, inuti mitt huvud, på en äppeltork. Men den idén blev inte realiserad. Nu i kväll när jag var ute på en kvällsrunda och gick förbi utanför en av mina grannar fick jag tillbaka min impuls. Utanför deras staket stod nämligen en hel korg full med fina äpplen. ”Fallfrukt” stod det på en lapp i korgen. Och det låg påsar i korgen för att plocka i. Jag plockade en påse full och gav mig hastande iväg hemåt. Planen blev att fixa äppeltorken, skala och skiva äpplena och göra allt klart innan läggdags.
Nere i källaren hade jag en liten lastpall av minimodell. Perfekt för mitt bygge. Med åtta centimeters avstånd borrade jag 3,2 mm hål i brädorna. Och i varje hål satte jag sedan ett grillspett med den spetsiga änden in. 36 pinnar rymdes på pallen och varje pinne har plats för två skivade äpplen. Sedan var det dags att hugga i med äppelpipa, skalare och kniv. Jag fick inte äppeltorken helt full. Det hade behövts några äpplen till. Men å andra sidan blev jag klar i god tid.
Faktiskt är jag väldigt nöjd med min skapelse. Den står nu lutad mot väggen i köket. Där ska den stå över natten. I morgon flyttar jag den till ett ställe där det är dammfritt och bra luftcirkulation.
Äpplena blir torra på några dagar. De blir sedan fina att hacka sönder i småbitar och använda i müsliblandningen, till äppelsoppa, i bakning eller bara som godis...
– Tack Per-Arne, för äpplena!

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hur lång tid tar det för dem att torka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror lite på hur tjocka skivorna är... men en vecka i rumstemparatur har räckt för att allt skall vara lagringstorrt!

      Radera