fredag 5 september 2014

57 år sedan 1957




Också idag har jag ägnat några timmar åt mitt städprojekt. Det har väl inte varit någon hög arbetstakt. Vädret har ju varit helt underbart. Varmt och soligt. Och det krävs inte så mycket arbete sådana här dagar. Skönt att bara gå omkring och mysa lite grann. Trivas. Må bra. Njuta. Men jag har faktiskt hunnit skura lite mera golv. Tvättat boaseringen i köket. Den färgen tålde inte att tvättas med såpa. Det fick räcka med ljummet vatten. Vet inte hur boaseringen är målad men jag tror det kallas ”drickamåleri”.
Ett fönster har jag också hunnit med på samma manér som tidigare. Fukta och lossa gamla fönsterremsor. Tvätta bort gammal smuts. Ta ut innanfönstren och putsa glasen. Och så tillbaka med alltsammans och på med nya remsor. Varje gång jag plockar ner bågar till innanfönster finns det alltid små meddelanden att läsa. Främst är det noteringar om var bågarna hör hemma. Som idag till exempel: Köket vid maskin. Mot ladugården. Det är naturligtvis ovärderlig och nödvändig information för att allt skall fungera när innanfönstren skulle sättas in. Det var ju totalt 40 bågar som skulle hamna rätt när hösten kom. Förutom instruktioner om var bågarna skulle sitta finns också en del annat att läsa. Jag har tidigare berört detta i ett inlägg den 3o juni. Idag var det första gången som jag läste ett nytt meddelande från min moster Gulli. Den 5 Nov 1957 – Gulli, står det att läsa på en av bågarna till köksfönstret. Jag gör en snabb matematisk uträkning och konstaterar att det i år är 57 år sedan det var 1957...

PS. Den 5 november 1957 var två dagar efter att ryska Sputnik 2, med hunden Lajka ombord, sändes upp. Det var den 3 november 1957.


Länk till inlägg 30 juni:
http://sunebroman.blogspot.se/2014/06/grattis-huset.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar