onsdag 12 februari 2014

Skyltar utan relevans?

Denna veckan har jag stirrat in mig lite i skyltarnas värld. Och det finns mycket att upptäcka och förundras över i denna flora av diffusa, osynliga och luddiga budskap.
Under lång tid har jag förfasats över den totala bristen på estetik som möter vägfararen när han eller hon besöker Hulu.
På den lilla gräsplätten vid affären med sina gamla, stolta och vackra träd finns en skyltflora som slår det mesta vad beräffar skräpighet. Och är skyltarnas budskap aktuella? Behövs dom?
En gammal blek, med alger påväxt, 50-skylt toppad med en skylt som signalerar ”Annan fara” som i sin tur har en bucklig tilläggsskylt som varnar för lekande barn. Uppriktigt sagt det är sällan man ser några lekande barn här. Och jag antar att det är därför som alltför många bilister ger fullständigt faen i allt vad hastighetsbegränsning genom byn betyder. Dom har inte sett några lekande barn. Och då är det väl bara att gasa på?
Nästa skylt gör reklam för BingoLotto. Och har så gjort i flera år. Oftast är det inget mera budskap på skylten. Skylten bara står där och skräpar. Den skymmer sikten i korsningen precis som den jätteblaffa till skylt upplyser om att det är 4 kilometer till B&B. Hade det inte varit mera lämpligt att sätta den skylten på andra sidan stora genomfarten? För att bevara det lilla grönområdets estetiska värden. Jag vet inte om jag är ensam om att märka hur det verkligen ser ut. Porten till den här delen av Fhulu är enligt mitt förmenande i hög grad missprydande...

2 kommentarer:

  1. Här kunde det vara något för samhällsförening att ta i.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Korsningen är tillräckligt rörig och lite trafikfarlig utan dessa skyltar som skymmer och förvirrar.

    SvaraRadera