måndag 3 februari 2014

Disa gör dis



Mitt på dagen klarnade det upp och himlen blev blå. Solen nästan gassade och fåglarna lockades att sjunga och kvittra. Det droppade smältvatten från stupröret och det blev med ens så underbart vårlikt!
Jag hade en del måstegöranden inomhus... men kunde inte motstå... lämnade allt det åt sitt öde. Tog på mig min sågmundering och gick upp till min rishög och kvistade lite klenved som jag släpat fram.
Men plötsligt blev det disigt vid horisonten ute över sjön. Den klara himlen var inte längre så klar. Något stort, grått och fuktigt drog hastigt in över nejden. Ridån gick ner och det blev svinkallt.
När jag kom in för att värma mig kastade jag reflexmässigt ett öga på min almanacka.
Namnsdagar idag: Disa och Hjördis... Aha, det är så det ligger till... Det är Disa som är igång, och gör dis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar