söndag 23 februari 2014

Samlade intryck




Promenaderna de senaste veckorna har inte bjudit några större överraskningar. Upptäckarsinnet har inte fått någon central stimulans. Det har på sin höjd handlat om nya vildsvinsspår, en lustig stubbe, ett nedfallet träd eller en konstig spegling. När det mesta är sig likt slappnar jag av och blir inte alls observant. Släntrar bara fram med tankarna på flykt. Långt bort till fantasiens absoluta utmarker.
Men idag blev det ett abrupt avbrott i allt det färglösa. En plötslig injektion av vitaminer.
Flera kilo orangegult lysande clementiner och vackert röda tomater låg utspridda alldeles i min väg! Till synes helt fräscha. Såklart man undrar hur och varför de hamnat där? Varför någon kört in på den lilla skogsvägen och dumpat så mycket fina frukter och grönsaker?
Mitt sätt att bearbeta min chock och mina intryck blir, som alltid, att registrera med kameran... utan att alls förstå vad jag skall ha bilden till, så sitter den ändå där. Etsad på minneskortet... Senare ser jag några vackert mossbeklädda stenar... den gröna mossan lyser smaragdgrön trots att ljuset lyser med frånvaro... en bild där också... klick!
När jag slutligen går förbi mitt ICA Närköp ser jag åter en samling citrusfrukter...  tillsammans med budskapet ”Ta ett grön år” och ”Veckans gröna”... Då får jag min bildidé... jag samlar ihop mina intryck från tre till ett...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar