måndag 17 mars 2014

Självklart eller grumligt





Några dagar innan jag gav mig iväg på min resa var jag delaktig i ett projekt som handlade om det livsviktiga och tillika självklara vattnet. Har säkert nämnt det här på bloggen?
Som du säkert redan räknat ut av bilderna här ovan har jag gästat en annan kontinent. En av de delar av världen där vatten ständigt är en bristvara. Där människor ibland får gå till fots flera kilometer enkel väg för att hämta ett vatten som är ljummet, smutsigt, infekterat och illaluktande.
Bilderna som jag publicerar i dag är från dag två på min resa.
De fem första bildern är tagna ut genom fönsterrutan. Glasrutor som skiljer mig som betraktare från verkligheten utanför. Jag kan se den men inte känna.
Från flygplanet mellan Nairobi och Mombasa ser vi Kilimanjaro. 5892 meter över havet är den högsta toppen. Snöklädd och vacker sticker den upp ur molnen. Nästa bild är tagen från framsätet i minibussen på vägen mellan Mombasa och Voi. Det kommer en ”shower”. Molnet med det efterlängtade innehållet dyker upp, kramas ur och försvinner lika fort. Lämnar lite ånga efter sig och snart är marken torr igen. Och när regnen väl kommer är de ibland så häftiga att de spolar bort både vägar och hus.
I denna del av världen är vatten mera grumligt än självklart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar