lördag 8 mars 2014

För 50 år sedan #1

Bloggen har nu levt i i fyra år drygt. Och varit uppdaterad varenda dag de senaste fjorton månaderna. Som jag tidigare antytt har det ibland varit svårt att finna något att berätta som har kunnat kännas bra och ”värdefullt”. Kände också tydligt att det skulle bli svårt att fortsätta utan att det mesta riskerade att bli upprepningar från förra året. I december bestämde jag att jag skulle tagga ner. Minska antalet inlägg radikalt. 
Men det kom protester! Faktiskt!!! Jag fick höra från när och fjärran att bloggen lästes regelbundet och att det fanns de som fann nöje i min enkla dagbok. Detta gav mig kraft och energi att hänga i ytterligare ett tag.
Just nu har jag bestämt att ta paus. En timeout. Pausen innebär att jag inte publicerar något aktuellt material. Istället skall jag visa några gamla bilder. Bilderna är från 1963 och 1964. Samma år som hembydsföreningen startade. De är mina allra första fotografier, tagna med min allra första kamera, en Agfa Isoly, som jag fick när jag var 9 år. Den hade 120-film. Alltså rulle. Bilderna blev kvadratiska i negativformatet 4x4 centimeter och det fick plats 16 bilder på en rulle. Bilderna i mitt första album är förstorade till 9x9 centimeter inkluderat den vita kanten runt om.
Det som är att märka att motivvalet är i stort sett detsamma för 50 år sedan som det jag presenterar i dag! Det är ting i min närhet, vedkapning, träd, hus, bäcken, djur, vänner. Snacka om upprepningar!
Allt som jag fotograferat med min första kamera har hamnat lite till vänster i bild, beroende på det parallaxfel som kameran har. Parallaxfelet uppstår av den anledning att sökaren och objektivet sitter lite förskjutna i förhållande till varandra. Omedvetenheten om det har gjort att när mitt motiv funnits mitt i sökaren har objektivet ”sett” ett annat utsnitt.
Jag trycker det är lite charmigt. Det ger bilderna karaktär. Och i vissa av bilderna har det inneburit att viss ”sidoinformation” kommit med… Sånt som jag just nu nästan intresserar mig mera för än själva motivet. På en av de kommande bilderna är min kusin Thomas huvudmotiv… men i bakgrunden, och tack vare parallaxfelet, har min pappa kommit med på bilden… Det är alltså ingen snygg komposition... utan en ren tillfällighet... styrd av kamerans fysiska påverkan.
En annan lustig grej är att de bildtitlar som jag tillfogat några av mina bilder i mitt första album innehåller särskrivningar. I stort sett konsekvent. Idag har ju särskrivningar fått stor uppmärksamhet och förekommer mer och mer, till och med i ”seriösa” sammanhang. Särskrivningarna har kommit för att stanna. I mitt album finns till exempel en bild från djurparken föreställande långhalsade djur med vita pälsar. Under bilden står dess titel: LAMA DJUR! En annan företäller en samling blommor är tagen på alldeles för nära håll så den blivit väldigt suddig. Under den bilden står BACK SIPPOR.
Hoppas att denna kommande historiska foto-essä kan vara intressant och i någon mån väcka tankar hos dig som är trogen besökare här på bloggen.
Allting är förändrat men mycket är sig likt...


KÄLLARE I SKOG · 1963

RIMFROST ÖVER LILLSTUGAN · 1964

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar