söndag 2 mars 2014

Tårar av snö


Idag har det mesta av tiden gått åt till att se Vasaloppet och följa nyheterna om det spända läget i Ukraina. En promenad i vårvinterrusket fick jag också in i mitt schema innan skymningen fördunklade denna dag fullständigt.
Lite ledsamt att Oskar Svärd inte heller i år kunde uppfylla sin dröm om en fjärde vasaloppsseger. Det var ju mest för hans skull som jag satt fyra timmar framför datorn... han är ju ändå nästan min granne... och om det gått bra hade Oskars mamma Gudrun, i princip, utlovat en dunderraket till påskafton... att avfyras i samband med att jag skall elda min stora rishög. Få se hur det blir med raketen nu? Den verkliga raketen var ju John Kristian Dahl som spräckte eller knäckte Audun Laugaland på ett nästan otillåtet brutalt sätt. När jag såg Laugaland bli intervjuad strax efter loppet porlade hans tårar nedför kinderna som stora smältande snödroppar... Bitterhet och sorg rann ut ur hans kropp! Faktum är att jag också fick en klump i halsen. Tyckte nog att han åtminstone skulle fått känna lite på pallen... om än  en trappa ner.
När jag satt och tittade på livesändningen av Vasaloppet på svtplay så avbröts mitt tittande då och då av en grönaktig roterande pil som dök upp i rutan. Det gick nästan mera segt i min dator än för de som var ute i klisterföre på skidor. Stundtals stannade bilden helt. På dataspråk kallas det att det ”laggar”...
När jag kikar i slangopedia står det att läsa – Laggar: går långsamt. Kommer av engelskans ”lag” som betyder eftersläpa, fördröja, förhala. Kanske är det därför som skidor ibland kallas för laggar. För att de släpar efter och samtidigt då fördröjer den som åker... Inte alla i Vasaloppet, idag, hade laggar som var för hala...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar