lördag 3 oktober 2020

Spetskompetens




Redan 2013 klöv jag fram de allra första ekstolparna. Då av grenar från en avverkad ek i Ekebacken.

Sedan dess har jag berört ämnet med kluvna stolpar av ek ett flertal gånger här på bloggen.

Jag hade också en genomarbetad artikel i första numret tidskriften ”ÅTER” 2018. (Länk nedan).

I januari 2017 hade kluvit fram och lagt upp 90 stolpar till tork under ett par plåtar uppe i Intagskullen. Där har de legat sedan dess.

Ända sedan det allra första tillfället 2013 har jag fantiserat om att sätta stängsel med ekstolpar. Som ersättning för sågade fyrkantsstolpar och tryckimpregnerade runda.

För att en stolpe av ek skall uppnå bästa motståndskraft mot röta bör den ligga minst två somrar till tork under tak. Helst tre. Den tidsrymden är nu uppnådd och det är hög tid för nästa moment.

Idag har Martin och jag påbörjat det arbetet. En syssla som lite tillspetsat kan påstås kräva sin yttersta spetskompetens... (förvärvades under arbetets gång...)
 

Länk till artikel i tidkriften ÅTER nr 1/2018 (pdf-fil):
https://www.dropbox.com/s/3zmrefp2wxw65fv/Stolpar%20av%20kluven%20ek.pdf?dl=0

Relaterade länkar på bloggen:
För att nå alla inlägg om ekstolpar som jag skrivit här på bloggen kan du klicka på länken ETIKETTER: EKSTOLPAR längst ner i detta inlägg.

Om du läser bloggen på din smart-fåne får du scrolla ner och klicka på ”Visa webbversion” för att komma åt ”ETIKETTER”. Krångligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar