måndag 12 oktober 2020

Potatisupptagning #1




Idag har jag börjat ta upp potatis. Förra året väntande jag för länge och överraskades av väldigt hård nattfrost i oktober. En del av det årets skörd frös och fick kasseras. Att lära av misstag kan ibland fungera.

Jag odlar potatis på två olika ställen. De som jag tagit upp idag är satta i ett litet land uppe på Ladugårdsåkern. Cirka 125 stånd. Det är andra året som jag odlar på denna plätt.

Resultatet är väl sådär. Ganska mycket smått i synnerhet av ett par sorter. Jag skyller på att bladmöglet kom tidigt i år och särskilt tidigt just i denna odling. Möjligen börjar mitt utsäde också bli gammalt. En del sorter har jag inte alls förnyat. Och jag kommer inte ihåg riktigt hur jag har det med den saken. Kanske är det dags att göra något radikalt på det området. Och samtidigt prova några nya sorter.

Men jag skall inte klaga. Jag har säkert fått sex gånger utsädet även om många knölar som sagt är små.

De fyra sorterna som jag tagit upp idag är Cherie, Red Emmalie, Amandine och Asterix. Fyra sorter med tydliga skillnader. Red Emmalie för exempel, är en rödskalig potatis som också är röd inuti. Passar allra bäst att borsta, klyfta och ungsrosta tillsammans med rotfrukter.

Något som jag längtade efter alldeles speciellt när jag gick böjd med hackan i fårorna var potatismos. Ett riktigt fluffigt mos med fet mjölk, mycket smör, svartpeppar och kanske också klippt persilja... Det kommer att bli mycket potatismos framöver, var så säker!

Relaterade länkar:
https://sunebroman.blogspot.com/2016/10/emmalie-och-amandine.html
https://sunebroman.blogspot.com/2016/08/red-emmalie-och-monte-carlo.html


Förutom de två länkarna här ovanför... finns det också en hel radda inlägg här på bloggen som rör just potatis. Klicka på ETIKETTER: POTATIS längst ner i inlägget. Har dock märkt att det inte går att nå etiketter på telefoner... då måste man gå över och ”Visa webbversion”...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar