tisdag 13 oktober 2020

Inflyttningsklart



Äntligen sitter uggleholken uppe igen! Det var lite trixigt att få den på plats men jag lyckades lösa det på ett säkert och ganska smidigt sätt. Det första jag fick göra var att röja upp kring eken. Björkslyet stod tätt i inflygningsriktningen. Och en gran har smugit sig upp längs ekstammen. Den måste jag skyndsamt ta ner. Eken mår inte bra av att ha den som granne. Just i stunden fick det dock räcka med att kvista ett stycke.

Själva uppsättandet gick till så att jag hängde en lastrem kring stammen i höjd med holkens tänkta placering. På väg upp använde jag stegen som ”räls” och lät holken ta ett steg i taget. Spärrade den med en pinne under bottnen... steg för steg. Trädde sedan in holken innanför remmen, spände och säkrade den. Taket blev som spärrskydd mot fall. Till slut stod den på översta steget. Därefter lyfte jag ut stegen så att holkens botten stod på översta steget. Kunde sedan använda stegen för att knuffa upp den sista biten till önskat läge. Spikade fast längst upp. Drog ned stegen och spikade nertill.
Efter den proceduren var det dags för heminredning. Fyllningen till i bottnen – själva madrassen – hämtade jag i vedskjulet. Det fick bli några liter ”stickebacke”...

Skall bli spännande att se vem som blir första bosättare... Jag hoppas på ugglor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar