lördag 17 oktober 2020

Höststädning 2020 #1






Strålande solsken idag efter nattens rejäla frostknäpp. Noterade – 6° klockan 7 i morse. Hela morgonen låg dimman tät över nejden men fram på dagen riktigt härligt. Känns som jag blivit lite solbränd... i alla fall hettar det i kinderna!
Min ambition är att varje höst rensa och se över alla mina fågelholkar. Idag har jag tittat igenom 34 stycken av de cirka 80 som jag har uppsatta. Det blev att byta ut två gamla starholkar. Det har varit ekorre som haft natthärbärge i dom några år och jag har inte velat sabba för dom. Men nu har Kurre och hans anhang annekterat flera holkar än jag kan tolerera. Dessutom var dessa två som jag bytte ut spruckna och hade rötskadade bakstycken. Nu blir det nya med gnagskydd.
Det är alltid spännande att öppna holkarna för att se vad de innehåller. Varje holk bjuder på en liten ”berättelse” där färg och form varierar. De är var för sig små konstverk. Tema med variationer.

De två översta bilderna visar bobalar byggda av svartvit flugsnappare. Flugsnapparen har använt små pinnar, löv, mossa och fodrat boskålen med grässtrån.
Nästa två bilder är byggda av blåmes eller talgoxe... nästan uteslutande mossa i botten och fodrat med  pälshår och textiltrådar.
Den näst sista bilden visar en ung nötväcka som inte blev flygfärdig. Den ligger på sin dödsbädd av flagor från tall. Nötväckorna bygger uteslutande av tallbarksflagor. Boet fodras inte med något annat. En specialitet som nötväckorna har är att de ofta tätar sprickor och murar i ingångshålet till önskad storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar