torsdag 29 oktober 2020

Höststädning #3



Nu är det färdigstädat i fågelholkarna! Idag har varit ett fantastiskt vackert senhöstväder. Vindstilla och sol. Och ljummet i luften. Tunn tröja och barhuvad. Verkligen en perfekt dag att kika igenom de kvarvarande holkarna.
Dagens antal blev summa summarum 32 stycken. Därav tre utbytta.
Nu när jag inventerat antalet passerar jag 90-gränsen. Om jag inte missat att räkna någon är summan holkar här hos mig 92 stycken, inkluderat den nyrenoverade kattuggleholken.
Funderar på om jag inte borde knacka upp åtta till för att få ett jämnt och vackert antal... men det får vänta till nästa säsong.
Dagens kontroll ger vid handen att många av holkarna endast nyttjats som övernattningsskydd. Inget bomaterial... bara lite bajs. Några av de holkar som sitter uppe i skogsbrynet har också tjänat som sommarviste för fladdermöss. Gott om spillning i ett par stycken. Det fanns också små påbörjade getingbon i flera stycken men det blev inget bra år för getingar.
En holk som jag hoppats mycket på är en lite större variant som skall passa sparvuggla. Den har jag uppe i skogsbrynet i en tät gran. Just där den sitter har jag både hört och sett sparvuggla genom åren. Men inte de senaste. Sparvuggleholken har istället bebotts både av ekorre och nötväcka... Ekorren har stoppat i en massa mossa. Nötväckan har lagt sitt ”tallflingebo” ovanpå. Hoppas på bättre lycka med den bostaden kommande år.
Det känns fint att ha städat överallt och ha koll på att alla holkar är täta och säkra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar