lördag 27 augusti 2016

Red Emmalie och Monte Carlo

Idag blev det pannbiff och några knölar från egen odling. Två av mina åtta potatissorter fick vara med. Den ena heter Monte Carlo. Den har rött skal och är vit inuti. Den andra heter Red Emmalie. Red Emmalie har rött skal och är röd inuti. Sättpotatisen kostade 89 kronor kilot! Den klarade sig ganska länge utan att angripas av bladmögel. Vid tillfället då jag bestämde mig att köpa den var det för att stilla min nyfikenhet. Skulle jag få den att växa? Hur ser en potatis ut som är röd inuti?
Nu har jag fått svaret. Jag har fått den att växa. Den ger faktiskt bra. Cirka 8–10 knölar per stånd. Med fin form... lite smal päronshape. Att köra dessa båda sorterna tillsammans i ugnen var helt perfekt. Emmalie behöll dessutom sin färg... och smakade utmärkt. Verkligen god. I långpannan fick också några morötter och äppelklyftor vara med.
Ingen olja. Inget salt. Bara värme.
Som tillbehör blev det Karl Johansvamp som jag blev förärad av en hängiven plockare. Svampen stekte jag i lite olja. När den fräst en stund singlade jag ner en smörklick, pressade en stor vitlöksklyfta och adderade en hackad squash från egen odling som fick mjukna lite. Som avslutning några nypor flingsalt på toppen vid servering...
– Ja, helt okej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar