söndag 24 november 2013

Speglat Ljus och Reflekterat



Rune har namnsdag idag. Ett faktum som fått mig att reflektera lite extra då jag i detsamma noterar att Rune ju är väldigt lik Sune. Ordet alltså.
Sune Liknar Rune – SLR!
SLR är och också förkortning för – Single Lens Reflex – enögd spegelreflexkamera. Innan SLR-kamerorna blev allenarådande fanns det tvåögda dito. Exempelvis Rollieflex. Det ena ögat användes som sökare för att söka upp motivet. Det andra släppte in bilden i kameran.
Idag har jag använt min SLR för att fånga spegelbilder och återkastat ljus. Finessen med SLR är att man använder samma öga att leta upp motivet med som sedan släpper in det i kameran. Singelögat är garant för att det man ser i kameran är detsamma som hamnar på minneskortet. (Brukar stämma för det mesta.)
Första bilden i min serie är tagen i en skvallerspegel. Spegeln är som ögat hos cyklopen – bara ett. Återspeglingen i cyklopens öga skvallrar om var jag befinner mig i det ögonblick bilden tas. Och vad som händer. Spegeln speglar händelsen och händelsen som speglas är återspeglad.
Andra bilden är tagen vid bäcken här utanför. Det starka eftermiddagsljuset gav liv åt bilder och reflexer i vattenspegeln. Extra livlighet skapades också av oron i det strömmande vattnet. Det som avspeglades omvandlades till rörlig bild. Till en streaming movie.
Bilden längst ner är ytterligare en spegelbild av mig. Och mina glasögon. Bilden av nunan bringas sin tillfälliga existens i ett av lillstugans fönsterglas. Efter lite trixande kunde jag spegla den del av mitt yttre som jag avsåg. Och lyckades dessutom fånga några små solreflexer i mina ögonlinser...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar